En förkortad och väldigt speciell STCC-säsong är till ända. Finalen, som avgjordes på Ring Knutstorp, blev en nagelbitare ända in i det sista. Robert Dahlgren startade helgen trea i mästerskapet med sjutton poäng till förstaplatsen.

TITELFIGHT ÄNDA IN PÅ MÅLSNÖRET

October 10, 2022

Dahlgren vinstrikast under årets säsong

Under helgens gång utökade Dahlgren segerskörden till totalt fyra och blir därmed säsongens vinstrikaste förare. Vinsten till trots räckte det inte hela vägen fram i mästerskapstotalen där Dahlgren summerades tvåa.

- Först och främst, ett stort tack till hela teamet och alla våra partners. Att sluta tvåa är en stor besvikelse i stunden och just nu känns det tungt. Men hela PWR Racing har gjort ett fantastiskt jobb med helt nya CUPRAn trots väldigt begränsat med körtid och erfarenhet av bilen jämfört med våra konkurrenter som kört samma bil under många år. Hatten av till Huff som gjort en stabil insats rakt igenom och speciellt under finalen, säger Robert Dahlgren.

Dubbla pole positions i kvalet

Helgen inleddes på bästa tänkbara sätt när Dahlgren tog dubbla pole positions i fredagens kval med sin CUPRA Leon Competición. Teamkamraterna Mikaela och Haglöf, som agerade ersättare åt en Poker med halsfluss, slutade sjua respektive åtta i kvalen.

- Det blev ett inhopp med väldigt kort varsel, Poker meddelade under torsdagkvällen att han inte kunde delta i finalen trots att han testats negativt för Covid-19. Med väldigt begränsade förberedelser blir det tufft för min del i ett så starkt startfält, men helgens fokus är Dahlgren och han gjorde verkligen ett grymt bra jobb, säger Daniel Haglöf.

Giganternas kamp

Inför säsongens tre avslutande race var det framförallt tre förare som stod med chans att hämta hem titeln. Regerande mästaren Robert Dahlgren, före detta världsmästaren Rob Huff och mästerskapsledaren Tobias Brink. Tre förare, tre olika team och tre olika bilmärken.

Första två heaten vanns av Huff respektive Dahlgren och lämnade dem båda på en delad förstaplats i mästerskapet inför det tredje och sista heatet. Omvänd startordning innebar Dahlgren från ruta åtta, Huff från ruta sju. Båda förarna tog sig snabbt upp genom fältet och pushade hårt in i det sista. Tyvärr räckte det inte hela vägen för Dahlgren som slutade två i racet och därmed även tvåa i mästerskapet.

- Det har varit en väldigt speciell säsong med förskjuten säsongsstart, förkortad kalender och helt nya bilar som levererades i sista sekund på grund av Covid-19. Att inte nå hela vägen fram är alltid en besvikelse, vi är tävlingsmänniskor allihopa och ger allt i vara läge för att vinna. Men med lite distans till årets säsong har vi många erfarenheter och lärdomar med oss som rustar oss inför framtiden, säger Robert Dahlgren.

Hård körning om poängplatserna

Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Daniel Haglöf hade båda två betydligt stökigare race än sin teamkamrat. Många hårda bataljer resulterade i brutna heat och begränsad poängskörd. Mikaela stod dock för en stabil insats i de två första heaten och slutade fyra respektive femma.

- Jag vill börja med att tacka alla inblandade, både team och partners, för en stark insats genom hela säsongen. Det har varit tufft att komma underfund med den helt nya bilen och vi har inte fått med oss de resultat vi siktar på. Men förra helgens två pallplatser på Mantorp Park visar vad som finns att hämta när vi träffar rätt. Nu får alla välförtjänt vila och tid att reflektera över det gångna året, det ska bli skönt. Även om jag vet att racingsuget snart kommer krypande igen, avslutar Mikaela Åhlin-Kottulinsky.